Huvudbild

Blanketter

Här finns de blanketter du kan behöva som kund hos Apotekstjänst.

Fullmakt för att hämta läkemedel

För att någon annan ska kunna sköta dina apoteksärenden använder du en fullmaktsblankett från eHälsomyndigheten (tidigare Apotekens Service AB). Fullmakten lämnas in på valfritt apotek av antingen dig själv (fullmaktsgivare) eller den person som får fullmakt. Den som lämnar in fullmakten måste kunna visa legitimation. Om det är personen som får fullmakt som lämnar in fullmakten måste personen utöver egen legitimation även ha med sig fullmaktsgivarens legitimation.

Fullmakt vuxen

Denna blankett använder du som är över 18 år för att ge fullmakt till upp till fyra privatpersoner:
PDF-blankett Fullmakt privatperson

Fullmakt barn

Denna blankett använder du som är vårdnadshavare om du vill ge fullmakt till annan person att hämta läkemedel till ditt barn. Vårdnadshavare behöver ingen fullmakt för att hämta till sitt eget barn.
PDF-blankett Fullmakt vårdnadshavare till barn

(Fullmakterna sparas elektroniskt i en databas hos eHälsomyndigheten)

Semester inom Sverige

Med denna blankett kan du göra en tillfällig adressändring vid semester inom Sverige, om du vill hämta ut dina dosförpackade läkemedel på ett närliggande apotek eller utlämningsställe under tiden då du vistas på den tillfälliga adressen.

Anmälan ska göras senast 14 dagar innan den nya, tillfälliga adressen ska börja gälla. Välj den blankett som gäller för ditt ordinarie landsting.

 PDF-blankett Semester i Sverige

Beställ helförpackningar

Med denna blankett kan du maila in en beställning av läkemedel som inte kan dosförpackas, till exempel flytande läkemedel eller läkemedel som ska tas vid behov. Ladda ned blanketten, fyll i, spara och maila beställningen till kundtjanst@apotekstjanst.se.

PDF-blankett Beställning av hel förpackning, patient

Avvikelseanmälan

Använd formuläret nedan för att anmäla en avvikelse eller ett fel till Apotekstjänst. Om du är osäker på vad du skall fylla i på någon av frågorna kan du placera muspekaren över frågan (med den streckade linjen under). Det visas då en hjälptext för den aktuella frågan.

Avvikelseanmälan

När du har gjort din anmälan kommer du automatiskt att få ett bekräftelsemail på att vi har mottagit din anmälan. Bekräftelsemailet innehåller ärendenummer som du kan använda vid frågor kring ärendet. Via detta mail kan du också skicka in kompletterande uppgifter.

När avvikelsen är utredd får du också återkoppling via den mailadress du har angivit.