Köpvillkor

Här finner du information om våra köpvillkor.

 

1. Allmänt

Dessa allmänna köpvillkor är tillämpliga på försäljning av tjänster till privatpersoner och vårdgivare från Apotekstjänst webbplats www.apotekstjanst.se, eller via kontakt med Apotekstjänst kundtjänst via telefon, e-post, Pascal, fax eller brev.

 

2. Beställning

Beställning av tjänster sker på www.apotekstjanst.se eller via kontakt med Apotekstjänst kundtjänst via telefon, e-post, Pascal, fax eller brev. Genom din beställning accepterar du dessa allmänna villkor.

En beställning är bindande. I de fall du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dessa beställningar och leverera dem i ett paket.
Apotekstjänst förbehåller sig rätten att annullera/avvisa beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller felaktiga uppgifter om fakturamottagare.

 

3. Priser

Samtliga priser på www.apotekstjanst.se anges i svenska kronor (eventuell fraktkostnad tillkommer). Samtliga priser uppdateras regelbundet och Apotekstjänst förbehåller sig rätten att göra prisändringar utan föregående avisering.

Vid köp av läkemedel på recept sker slutgiltig prissättning av läkemedel som ingår i förmånen när beställningen färdigställs för leverans (dvs. när receptet expedieras av Apotekstjänst). Priset på läkemedel som ingår i förmånen fastställs av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, och varierar över tid. Även ditt eget högkostnadsskydd kan ha ändrats innan beställningen hanteras. Det pris du ska betala för läkemedel som ingår i förmånen kan således ändras från det att du beställt läkemedel till tidpunkten för leveransen.
Priser anges till privatpersoner inklusive moms och till juridiska personer exklusive moms.

 

4. Betalning

Apotekstjänst fakturerar i efterskott. Fakturering till privatperson sker för närvarande via Svea Ekonomi AB. Fakturaavgift kan tillkomma, se www.sveaekonomi.se/apotekstjanst.
Fakturering till vårdaktörer sker för närvarande från Apotekstjänst Sverige AB.

5. Frakt och leverans
För vissa typer av leveranser kan det tillkomma en avgift vilket i så fall framgår på beställningsunderlaget. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.

 

6. Reklamation

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du, snarast efter att felet upptäcktes göra en reklamation genom att vända dig till Apotekstjänst Kundtjänst (tel. 010-221 69 70, e-post kundtjanst@apotekstjanst.se). Om du behöver skicka in den felaktiga, skadade eller ofullständiga produkten per post står Apotekstjänst för frakten.

 

7. Personuppgifter

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen.
Informationen du lämnar om dig själv används av Apotekstjänst och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.

 

8. Ej uthämtade paket

Apotekstjänst förbehåller sig rätten att debitera kunden kostnaden för beställda eller expedierade produkter som inte hämtats ut inom angiven tid. Din beställning ligger hos postens utlämningsställe i två veckor samt hos apotek i fyra veckor och uthämtning måste ske inom denna tid. Ej uthämtade paket som innehåller receptbelagda eller receptfria läkemedel måste enligt Läkemedelsverkets föreskrifter samt enligt lag destrueras. Apotekstjänst förbehåller sig därför rätten att debitera kunden kostnaden för läkemedel i ej uthämtade eller returnerade paket.

 

9. Ändring av villkoren

Apotekstjänst förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa allmänna villkor.

 

10. Kontakta oss

Apotekstjänst Kundtjänst når du på telefon 010-221 69 70 och e-post kundtjanst@apotekstjanst.se.
Information om Apotekstjänst:
Apotekstjänst Sverige AB (org. nr 556577-4097)
Mervärdesskattenummer: SE556577409701

11. Tvist
Om du tycker att en tjänst du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning ec.europa.eu/odr, eller direkt till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.