Vanliga Frågor

Dospåsarna hämtar du på det apotek eller apoteksombud du och din läkare kommit överens om. Bor du på ett gruppboende eller liknande och betalar via faktura kan dospåsarna levereras direkt till ditt boende.

Dospåsarna levereras varje eller varannan vecka för en eller två veckors förbrukning.

Tabletter och kapslar kan dosförpackas om de ingår i vårt sortiment. De läkemedel som inte kan dospackas är t.ex. ögondroppar och flytande läkemedel. Dessa levereras därför i helförpackning.

De läkemedel som ligger i dospåsarna kommer kontinuerligt till dig så länge dina recept är giltiga. Övriga läkemedel kan beställas och skickas då tillsammans med nästa ordinarie dosleverans. Det går bra att beställa från oss på telefon 010-221 69 70.
Din kontaktperson inom vården kan också beställa helförpackningar åt dig.

De läkemedel du inte har i dospåsarna går bra att hämta ut på vilket apotek som helst, eller så kan du beställa dem från oss. Dessa läkemedel skickas då tillsammans med nästa ordinarie dosleverans.

Det tar 1-2 vardagar innan läkemedlen levereras, beroende på när beställningen gjordes.

Recepten förnyas av din läkare. Vänligen ta kontakt med vården för hjälp med att förnya dina recept.

Recepten är giltiga i maximalt 1 år. Giltighetstid kan du se på dokumentet ”Kundinformation” som följer med varje leverans. Innan giltighetstiden går ut skickar vi ut påminnelse om receptförnyelse. Påminnelse kommer 2 månader innan recepten går ut samt vid sista leveransen.

Det är viktigt att förnya recepten i god tid innan de går ut. En bra tumregel är minst 1 månad innan recepten går ut. På påminnelselistorna som vi skickar till dig med leveransen står sista giltighetsdag för dina recept samt innan vilket datum de måste förnyas av läkare.

Om du idag hämtar din dosrulle själv på ett apotek eller apoteksombud kan du ringa oss på tel. 010-221 69 70 för att byta utlämningsställe till ett annat.
För att se vilka apotek och apoteksombud som lämnar ut dosrullar se våra utlämningsställen.


Vi kan tillfälligt skicka dina läkemedel till ett annat apotek eller apoteksombud än ordinarie under perioden du är bortrest.

För att meddela oss ett annat uthämtningsställe, vänligen ange önskad leveransadress (apotek eller apoteksombud på eller i närheten av den ort där du kommer att vistas), period du är bortrest samt kontaktuppgifter om vi behöver kontakta dig.

Anmälan ska göras senast 14 dagar innan den nya, tillfälliga adressen ska börja gälla.

Observera att för att kunna ha en tillfällig leveransadress krävs att du är fakturakund. Det går inte att betala för läkemedlen i butik på en tillfällig leveransadress.

Du kan meddela oss över telefon. Ring till kundtjänst på 010-221 69 70.

Vid semester utomlands går det att beställa doser för en längre period än ordinarie, maxgränsen är 2 extra veckor. Beställningen måste göras av en läkare eller sjuksköterska minst 5 arbetsdagar före utlandsresan.

När vi mottagit en beställning av extradoser görs en farmaceutisk bedömning av hållbarhet och typ av läkemedel i dosrullen. Lösningen kan bli att läkaren av patientsäkerhetsskäl får skriva ut helförpackningar för semesterperioden. Ta kontakt med din läkare i god tid innan avresa för få hjälp med att ordna läkemedel för din utlandssemester.

 

Under rubriken Hantera dospåsen beskriver vi hur dospåsarna ska användas.

Kontakta din läkare om du inte vill vara doskund längre. Läkaren avregistrerar dig som doskund och skriver vanliga recept istället. Därefter meddelar läkaren dosapoteket.

Efter många önskemål från våra kunder har vi tagit fram en behållare för dosrulle i vårt sortiment.
En behållare för dosrulle underlättar förvaring och hantering.
Du kan enkelt dra fram nästa dospåse och riva av den.

Behållaren beställs hos oss via e-post till kundtjanst@apotekstjanst.se, eller genom att ringa vår kundtjänst på 010-221 69 70.

Behållaren kostar 208kr inklusive moms (ingår ej i högkostnadsskyddet).

Lämna till närliggande apotek. Läkemedel får inte slängas i hushållssopor eller spolas ner i toaletten.

  • Vi erbjuder hemleverans för dig som har svårt att ta dig till apotek eller ombud och inte har hemsjukvård eller hemtjänst. För mer information om kostnader och villkor, vänligen kontakta vår Kundtjänst på 010-221 69 70.